Kvinnor och män gillar samma parfymer

Att välja en parfym som passar en är en hel vetenskap. När man väljer en parfym bör man inte bara leta bland damparfymer om man är kvinna och tvärtom. Dofterna är nämligen inte så lätta att könsbestämma. Man bör heller inte utgå ifrån de nyaste och mest populära parfymerna, utan försöka hitta parfymer som påminner en om saker man tycker om.

1068326-fragrances

En ny studie visar att män och kvinnor väljer samma doft om de först får välja en parfym till sig själva och sedan en till sin partner, skriver Svenska Dagbladet. I studien fick försökspersonerna lukta på några populära parfymer för män och kvinnor utan att få reda på parfymernas namn eller om de såldes som manliga respektive kvinnliga dofter. De fick inte heller se andra kännetecken som flaskans utseende. Först skulle de välja ut en parfym åt sig själva och sedan, vid ytterligare ett lukttillfälle, skulle de välja ut en parfym åt sin flick- eller pojkvän. De visste då inte att samma parfymer användes vid både tillfällena. De flesta som deltog i studien föredrog samma doft till sin potentiella partner som till sig själva. Försökspersonerna fick även skatta hur manliga respektive kvinnliga de olika parfymerna upplevdes och där misslyckades majoriteten med att pricka den könsklassning som parfymtillverkarna hade satt. Undantaget var de parfymer som hade en mycket typisk kvinnlig respektive manlig doft.

Blomdoft används till många parfymer

Slutsatsen som man kan dra ifrån den här studiens resultat är att både kvinnor och män verkar föredra ”unisexdofter” som ligger i mitten på parfymtillverkarnas könskala. Det man dock måste tänka på är att studien genomfördes på stockholmare, som kan vara lite mer öppna för andra sätt att uttrycka sexualitet och kön. Många parfymer skulle alltså passa lika bra till män som kvinnor, även om de kanske säljs som en herrparfym. Parfymer med blommiga dofter skulle man kunna tro passar endast kvinnor. Men blommor ingår faktiskt även i de flesta herrparfymer. Blomdoften är då oftast blandad med trä, som i Ralph Laurens parfym Safari till exempel. Just trä är väldigt vanligt förekommande i herrparfymer och i Polo Sport från Ralph Lauren och Egoiste från Chanel, finns sandelträ som en basnot.

Parfymvalet är ytterst personligt 238499-mature-woman-with-flowers

Att kunna mycket om parfymer och vad som gör att en viss parfym uppfattas på ett visst sätt, har blivit väldigt trendigt de senaste åren. Många anser att den doft man aktivt väljer åt sig själv är djupt psykologiskt och säger mycket om hur man är som person och hur man känner sig. Dessa doftnördar som kan i princip allt om parfym, tycker att fler borde skaffa mer kunskap och självförtroende till att göra personliga parfymval. Eftersom att parfym är så personligt, är det tråkigt när man bara tittar efter nya parfymer och vilka som finns på de olika topplistorna. Läs mer. Experterna säger att man ska försöka aktivera dofterna i sina relationer och sitt liv för att hitta de dofter som passar en. Till exempel kan man försöka hitta dofter som påminner om:

  • Den första snön.
  • Blommorna i sin brudbukett.
  • Sina favoritplatser.
  • Kläder som torkar i solen.
  • De lyckligaste minnena.
  • Kaffe eller nybakt bröd.

Världens dyraste parfym

När man väljer parfym bör man alltså inte gå efter vad som är populärt och nytt. Man bör heller inte tänka att ju dyrare, desto bättre. I så fall skulle världens dyraste parfym, från märket Clive Christian, vara bästsäljare. Företaget tar ungefär 27 000 kronor för en av deras parfymer på 30 ml, skriver Dagens Industri.